Jak wzmocnić florę jelitową w ciąży? 3 skuteczne sposoby

Mikroflora jelitowa odgrywa w organizmie ważną rolę, nie tylko usprawniając funkcjonowanie układu trawiennego, ale też wspomagając pracę układu immunologicznego. Co zrobić, by wzmocnić ją w ciąży?

W czasie ciąży zmienia się układ immunologiczny kobiety. Tak jak cały organizm, musi pracować on ze zdwojoną mocą ze względu na rozwijający się płód, który jest genetycznie autonomiczny. Uważa się nawet, że w czasie ciąży dochodzi do zmiany odporności, czyli immunomodulacji w organizmie, w wyniku której osłabia się odporność komórkowa, a zwiększa odporność nieswoista.

Aby zadbać o organizm w tym trudnym dla niego czasie i wzmocnić odporność, trzeba uważnie przyjrzeć się swojemu trybowi życia. Zalecana jest nie tylko regularna aktywność fizyczna i spacery na świeżym powietrzu, ale również zbilansowana i zrównoważona dieta. Odgrywa ona istotną rolę we wspieraniu naturalnej odporności, ponieważ w ciąży kobieta ma zwiększone zapotrzebowanie na składniki odżywcze, witaminy i mikroelementy.

Rola zbilansowanej diety w budowaniu mikroflory jelitowej w ciąży

Odporność człowieka w dużej mierze leży w jego mikrobiomie. To unikalne środowisko, które zasiedlają miliardy bakterii bytujących głównie w układzie pokarmowym. Dobre bakterie znajdujące się w mikrobiomie wspomagają pracę układu trawiennego, przyspieszają procesy trawienne, usprawniają wchłanianie witamin  oraz chronią przed rozwojem bakterii mogących wywołać zaburzenia pracy układu pokarmowego. Dzięki temu wspomagają mikroflorę jelitową.

Budowa mikrobiomu zależy m.in. od tego, co jemy. Jeśli w codziennym jadłospisie znajdują się świeże produkty, zawierające błonnik, witaminy z grupy B, magnez i kwas foliowy, jelita sprawniej pracują. Szybciej pozbywają się złogów i resztek pokarmowych, dzięki czemu sprawniej przebiegają procesy trawienia.

Wpływ witamin i mikroelementów na odporność w ciąży

Wszelką suplementację w ciąży należy skonsultować z lekarzem ginekologiem, jeżeli lekarz nie zaleci inaczej zaleca się suplementację tzw. wielkiej piątki. Należą do niej: kwas foliowy, witamina D, żelazo, jod, nienasycone kwasy tłuszczowe. . Kwas foliowy to inaczej witamina B9, która warunkuje rozwój układu nerwowego u dziecka i zapobiega poważnym wadom nerwowym.

Witamina D wzmacnia kości i zęby oraz wspiera pracę układu immunologicznego, żelazo transportuje tlen do komórek ciała i wspomaga odporność mamy i dziecka. Jod wspiera rozwój układu nerwowego , a nienasycone kwasy tłuszczowe wzmacniają serce i funkcjonowanie układu krwionośnego, który w ciąży pracuje ze zdwojoną mocą.

Co jeść, by wspomóc odporność w ciąży?

Aby wzmocnić odporność w ciąży, należy jeść produkty bogate w składniki z grupy wielkiej piątki oraz w błonnik i dobre bakterie probiotyczne. Zaleca się sięganie po sezonowe warzywa i owoce, zwłaszcza te zielone, które ułatwiają wchłanianie składników odżywczych. Ciężarne powinny jeść dużo roślin strączkowych, brokułów, kalafiora, papryki, dyni, pomidorów, buraków, które nie tylko dostarczają odpowiednią ilość mikroelementów, ale też usprawniają pracę układu trawiennego.

Oprócz tego warto sięgać po sezonowe owoce, bogate w witaminy, pektyny, polifenole i błonnik, takie jak jabłka, śliwki, gruszki, brzoskwinie, morele, banany, maliny, jagody, porzeczki, poziomki, agrest czy truskawki.

Istotną rolę odgrywają również nienasycone kwasy tłuszczowe, które mogą pozytywnie wspierać pracę mózgu i układu krwionośnego. Te najzdrowsze są pochodzenia roślinnego – to między innymi oliwa z oliwek, olej rzepakowy, olej lniany czy awokado.

Naturalni wspomagacze odporności

W tym szczególnym okresie warto sięgnąć również po produkty, które w naturalny sposób wzmacniają pracę układu immunologicznego. Należą do nich niektóre rośliny (np. czosnek, aronia, pigwa) i produkty, które wykazują prozdrowotne działanie, jak np. miód czy jogurty lub kefiry.

Rośliny bogate w polifenole i przeciwutleniacze zwalczają wolne rodniki, dzięki czemu wspomagają pracę organizmu i opóźniają procesy starzenia się. Najwięcej przeciwutleniaczy znajdziemy m.in. w aronii, czarnej porzeczce, jagodach. Z kolei czosnek jest naturalnym antybiotykiem, który ma zdolność zwalczania patogennych bakterii powodujących infekcje i stany zapalne w organizmie.

Niezwykłe właściwości  prozdrowotne ma także miód, który wspomaga pracę układu pokarmowego, pozytywnie działa na układ krwionośny oraz wzmacnia układ odpornościowy.

Pozytywny wpływ na pracę układu trawiennego wywierają także naturalne probiotyki, które wspierają mikroflorę jelitową. Należą do nich głównie kiszonki, jogurty naturalne, kefiry oraz produkty fermentowane pochodzenia roślinnego (np. jogurty sojowe). Wspomagają one mikrobiom i dobre bakterie w jelitach.

Po konsultacji z ginekologiem kobiety w ciąży mogą sięgać także po probiotyki w formie suplementu diety. Estabiom Mama to suplement diety, który jest prebiotykiem i zawiera jeden z najlepiej przebadanych szczepów bakterii jelitowych i 2 szczepy bakterii ginekologicznych. Dodatkowo jest wzbogacony witaminą D3.